De hoeksteen

  • 01_voorpleinoverzicht.jpg
  • 02_rechtsschoolplein.jpg
  • 03_rechtsschoolplein.jpg
  • 04_rechtsentree.jpg
  • 05_entree.jpg
  • 06_linksentree.jpg
  • 07_linksschoolplein.jpg
  • 08_gymnastiek.jpg
  • 09_gymnastiek.jpg
  • 10_achterplein.jpg
  • 11_achterplein.jpg
  • 12_bsohoek.jpg
  • 13_groep.jpg
  • 14_groep.jpg

Cultuureducatie

Naast de cognitieve en sociale ontwikkeling is het ook belangrijk dat de kinderen zich ontwikkelen op cultureel gebied. Om dit te bewerkstelligen wordt er regelmatig getekend, geknutseld, gezongen enzovoort.

Wij nemen als school deel aan het Netwerk Cultuureducatie Zeist en volgen de Onderwijslijn Cultuur. De onderwijslijn Cultuur geeft invulling aan de kerndoelen. De persoonlijke ontwikkeling van het kind staat centraal. Tijdens de schoolloopbaan maken de kinderen kennis met zes disciplines: beeldend, dans, erfgoed, muziek, taal & media en theater.

Dit schooljaar starten we met het geven van muzieklessen door een vakdocent in de groepen 4 en 5 en dit wordt wellicht uitgebreid naar andere groepen. Zo leren de kinderen kennis maken met allerlei facetten van muziek en maken ze ook kennis met muziekinstrumenten.

Daarnaast maken we in de groepen gebruik van het muziekprogramma www.123zing.nl. In combinatie met de aansprekende en veelzijdige digitale lesomgeving ontstaat een muzikale voedingsbodem waarmee de school volop mogelijkheden creëert om muziek op een positieve en structurele manier in het schoolleven te integreren.

Verder verzorgt iedere groep minstens eenmaal per jaar een podiumpresentatie in de hal. Samen met de leerkracht(en) bereiden de kinderen een toneelstuk, lied of iets anders voor en laten dit zien aan alle kinderen van de school. Ze verzorgen ook hun eigen kleding, decor enzovoort.

Verder wordt er in de groepen 5 t/m 8 gekookt. Ouders gaan met een groepje kinderen koken voor de hele klas. De ouders bedenken het recept en doen de inkopen. Iedere week is er een groepje van ongeveer 8 kinderen aan de beurt. We beginnen in groep 8 en als alle kinderen aan de beurt geweest zijn, is groep 7 aan de beurt, enzovoort.

Verder worden er in alle groepen technieklessen gegeven. Deze worden in circuitvorm aangeboden.

Expressie

In groep 1 t/m 8 worden op donderdag tekenlessen verzorgd door onze specialist creatieve communicatie. Tekenen is de natuurlijke taal van het kind. Voordat een kind zijn verhaal kan doen tekent het al. Een tekening zegt meer dan duizend woorden en vertelt ons veel over de gevoelswereld, de ervaringen en de ontwikkeling van het kind. Tijdens het tekenen kan het kind zijn gevoelens uiten op papier en dit kan helpen ervaringen te verwerken en te ordenen. Voor kinderen is tekenen een expressiemiddel en een uitlaatklep. Door middel van verschillende tekenopdrachten werken we aan:

  • ontwikkeling van de creativiteit en de zelfexpressie
  • uiten van gevoelens
  • vergroten van zelfvertrouwen
  • een betere hersencoördinatie, waardoor er meer balans is tussen gevoel en verstand

(cognitief & creatief werken samen)

  • de sociaal emotionele en motorische ontwikkeling

De SCCer (Specialist Creatieve Communicatie) begeleidt de kinderen bij hun creatieve ontwikkeling.

De kinderen maken kennis met verschillende materialen: oliepastelkrijt, bijenwaskrijt van Stockmar, aquarelpotloden, oostindische inkt, ecoline, pastelkrijt, verf, houtskool etc. Ook werken we op verschillende papierformaten.
Voorafgaand aan de tekenles is er vaak een gesprek, een oefening, een verhaal of een bewegingsspel.