Op De Hoeksteen Zeist is technisch lezen van levensbelang voor de kinderen. Het is namelijk een belangrijk onderdeel dat ze hun hele leven meenemen. Als gevolg hebben we verschillende fases waar verschillende methoden toegepast worden om kinderen het technisch lezen bij te brengen.
Fonemisch bewustzijn
In groep 1 en 2 is fonemisch bewustzijn essentieel. Daardoor wordt er gewerkt met de zogenaamde klankkast aan de hand van een prentenboek. De klankkast bestaat uit allerlei laatjes waarin opdrachten liggen, zoals het herkennen van woorden in zinnen, het herkennen van letters of woordgroepen in woorden en het koppelen van letters aan klanken. Ook wordt er aan de hand van het prentenboek gewerkt aan andere aspecten van de taal, zoals de verhaalopbouw en de woordenschatontwikkeling. Kinderen die moeite hebben met letters en klanken krijgen extra oefeningen in, de zogenaamde, kleine kring. Op deze manier signaleert de leerkracht eventuele risicoleerlingen zo vroeg mogelijk en kan er op tijd de benodigde hulp worden gegeven. Hierdoor zal de overgang naar groep 3 soepeler verlopen.
Veilig Leren Lezen
In groep 3 staat de methode Veilig Leren Lezen centraal. Deze methode wordt gebruikt om elk kind zo goed mogelijk technisch te leren lezen. Daarnaast biedt deze methode ruimte aan passend onderwijs voor elk kind. Zo krijgt het merendeel van de kinderen de basisstof aangeboden. Kinderen die achterblijven krijgen extra instructie en extra oefentijd en kinderen die al verder zijn, krijgen uitdagend en verdiepend materiaal aangeboden. Ons doel is dat vrijwel alle kinderen eind groep 3 AVI-E3 beheersen.
Estafette
“Estafette’ is de methode in groep 4 om de leesontwikkeling voort te zetten. Ook deze methode biedt ruimte aan passend onderwijs voor elk kind. Zo krijgt het merendeel van de kinderen de basisstof aangeboden. Kinderen die achterblijven krijgen extra instructie en extra oefentijd en kinderen die al verder zijn, krijgen uitdagend en verdiepend materiaal aangeboden, de zogenaamde Estafetteloper. Deze werkwijze wordt voortgezet in groep 5 en ons doel is dat begin groep 6 vrijwel alle kinderen over voldoende leesniveau beschikken.
Onderhoud
Elke machine heeft onderhoud nodig, zo ook het technisch lezen van de kinderen. Daarom wordt er vanaf groep 6 het lezen onderhouden. Om het lezen te onderhouden, wordt er iedere dag in de groep gelezen om eventuele terugval te voorkomen. Daarnaast ligt de focus op de leesmotivatie van de kinderen. Om kinderen te motiveren om te lezen, leest de leerkracht veel voor, doen we mee aan de Kinderboekenweek, maken en presenteren de kinderen hun eigen boekendoos en wordt er meegedaan aan de Nationale Voorleeswedstrijd. Hierdoor gaan kinderen het lezen leuk vinden en zijn ze zelf gemotiveerd om hun leesniveau onbewust te onderhouden.